Innovatief

Rust en stilte

Het belangrijkste kenmerk van een elektrische auto is de stilte: een elektromotor maakt geen geluid, niet wanneer je rijdt, en ook niet wanneer je stilstaat. Daarnaast zijn er geen trillingen waar te nemen: een elektromotor heeft zeer weinig bewegende delen die onderlinge wrijving of trillingen veroorzaken. Het optrekken gaat in een vloeiende, geruisloze lijn. Gevaarlijk voor wandelaars of fietsers? Nee. De stilte is vooral in de auto te ervaren. Buiten de auto is (beperkt) bandengeruis aanwezig, of het draaien van een aircopomp. Daarnaast maken auto's zoals de Renault Zoe en Fisker Karma een natuurlijk geluid bij snelheden onder de 30 km/u, afkomstig uit een geluidsinstallatie in de bumper. Zo horen andere weggebruikers de auto wel, maar is het binnen in de auto nog volledig stil. Daarnaast lopen in Europa verschillende onderzoeken wat de impact op verkeersveiligheid is van het ontbreken van geluid bij elektrische auto’s. Op dit moment wordt op basis van een conceptverordening (PDF) het toevoegen van geluid bij lage snelheden gedoogd. In Nederland werd een publiekswedstrijd georganiseerd in samenwerking met het formule e-team en BMW.


Acceleratie

Elektrische auto's hebben relatief veel koppel, en dat koppel is bovendien altijd beschikbaar. De auto reageert snel en voelt hierdoor flexibel en wendbaar aan. Hoewel het uiterlijk het vaak niet verraadt, zijn elektrische auto's snelle auto's.


Soepel Gebruiksgemak

Waar een auto met een verbrandingsmotor een mechanisme nodig heeft dat het toerental verlaagt (een transmissie), is het bij een elektromotor niet nodig het toerental te verlagen. Elektromotoren kunnen makkelijk op zeer hoge toeren draaien, zonder dat daarmee het geluid toeneemt, of er trillingen ontstaan. Daarom hebben elektrische auto's geen versnellingsbak, toerenteller of koppelingspedaal. Rijden in een EV is erg makkelijk en voelt zeer soepel aan.


Imago en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Met elektrisch vervoer kan de zakelijk markt niet alleen laten zien dat gewerkt wordt aan de interne CO2 doelstellingen, het levert daarnaast ook nog eens een kostenbesparing op. Dit draagt bij aan het imago van een onderneming en de MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)- doelstellingen. Met elektrische vervoer is er een oplossing voor de uitdaging die MVO Nederland voorlegt: De druk op mobiliteit en de vraag naar flexibel werken nemen toe. Mobiliteit heeft een fiks aandeel in de milieubelasting en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Hetzelfde geldt voor de brandstofprijzen. Bedrijven die verder willen met MVO staan daarom voor de uitdaging: hoe houden wij zakelijk Nederland mobiel, zonder dat dit een negatief effect heeft op kosten, reisduur en het milieu? (bron: MVO Nederland)


Nieuwe technieken

Elektrische auto's lopen voorop als het gaat om de introductie van technieken. Dit is niet voor niets; een elektrische auto kan namelijk betrouwbaarder en goedkoper (softwarematig) worden aangestuurd. Denk hierbij aan technieken als;

  • Lane assist: het volgen van de juiste rijbaan
  • Dode hoek bewaking: je wordt gewaarschuwd wanneer iemand zich in de dode hoek bevindt
  • Altijd een veilige afstand tot je voorganger, ook in de file

Slimme technieken die veelal standaard in een elektrische auto's aanwezig zijn:

  • Koppeling met uw smartphone om de verwarming aan te zetten, te zien hoever de auto is opgeladen, of waar de auto geparkeerd staat.
  • Een navigatiesysteem dat automatisch update en je snelste route zo plant dat je altijd een oplaadpunt in de buurt hebt.

Vernieuwend Design

Met de opkomst van EV's kunnen voertuig designers hun creatieve geest helemaal uitleven. Vanwege het ontbreken van een traditionele verbrandingsmotor kan de veel kleinere elektromotor op hele andere locaties in het voertuig worden geplaatst dan onder de motorkap. Hierdoor kan er zowel aan het interieur als aan het exterieur veel veranderen. Er zullen andere typen voertuigen op de markt komen die het straatbeeld doen veranderen. Met de komst van de Renault Twizy is deze trend ingezet.