Onderhouden

Het onderhoud aan een elektrische auto vergt ten opzichte van een conventionele auto op sommige gebieden andere kennis en expertise. Het belangrijk dat een elektrische auto ook veilig onderhouden kan worden, bij regulier onderhoud maar ook in het geval van calamiteiten.


Onderhoud elektromotor/batterij

Omdat een elektrische auto nauwelijks draaiende motor-onderdelen heeft, hoeft er nagenoeg geen onderhoud aan de aandrijving plaats te vinden. Dat betekent dat de onderhoudskosten laag zijn. Er is geen sprake van bougies, een versnellingsbak, koelvloeistof, motorolie en filters. Dit maakt de elektrische auto tot een betrouwbare en onderhoudsvrije auto. Ten aanzien van de batterij geven fabrikanten garantie af voor een levensduur van zo'n 5 jaar en 100.000 kilometer, of is het zoals bij Renault geregeld dat de batterij wordt gehuurd. 

De batterij en aandrijving van een EV stellen andere eisen aan garages maar zeer zeker ook aan garagepersoneel, monteurs en technici. De Arbo-wet vereist dat voor elektrotechnische werkzaamheden boven de 24 volt wordt voldaan aan de norm NEN 3140 en dat geldt dus nu ook voor de autobranche. Dit omdat de batterijpakketten van elektrische auto’s met een hogere spanning van 300–600 Volt werken.

Regulier onderhoud

Waar de aandrijving van een EV wezenlijk verschilt van een gewone auto, zijn er ook aspecten van EV's die juist heel normaal zijn. Ook bij een elektrische auto slijten de banden, moeten lampjes worden vervangen en moet er onderhoud worden gepleegd aan het remsysteem. Dit soort regulier onderhoud kan vaak bij gewone garages uitgevoerd worden. Stem dit in verband met garantie, en dus vooral in het geval van nieuwe auto's, goed af met uw merkdealer of leasemaatschappij!

Pech hulp

Voor hulpdiensten is het verhelpen van pech onderweg bij elektrische auto’s een nieuwe discipline. De ANWB gaat vanaf september 2012 Wegenwachten trainen in het veilig hulp bieden bij pech bij elektrische auto’s. In samenwerking met Dekra is een certificeringstraject opgestart.


Veiligheid

Alle nieuwe automodellen zijn wettelijk verplicht om bepaalde veiligheidstesten te ondergaan voordat ze verkocht mogen worden in Europa. De wetgeving stelt hiervoor een wettelijke minimumnorm van veiligheid voor nieuwe auto’s. De meeste nieuwe productiemodellen worden aanvullend onderworpen aan de botsproeven van EuroNCAP, een gezamenlijk initiatief van de Europese consumentenorganisaties. In deze botsproeven behalen hybride en elektrische auto’s met 4 en 5 sterren vergelijkbaar goede resultaten als ‘gewone’ benzine- en dieselauto’s en zijn daarmee net zo veilig. De consument mag dus van zijn elektrische voertuig dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten. De EuroNCAP-botsproeven gelden niet voor zelfgebouwde of omgebouwde elektrische en hybride auto’s. Meer informatie over EuroNCAP, de botsproeven en de resultaten is te vinden op de website van EuroNCAP.

Brandveiligheid

Ondanks dat autofabrikanten vele testen hebben gedaan, protocollen hebben klaarliggen voor incidenten is het effect van brand op het voertuig en batterijenpakket nog niet in alle gevallen bekend. Brandweerkorpsen en hulpinstanties worden middels trainingen voor zover mogelijk op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen binnen de EV-markt.

Veiligheid laden en laadpunten

Laadpunten en het laden van elektrische voertuigen aan (openbare) laadpunten is in vele opzichten veilig. Enerzijds vanwege de veilige type 2 stekker die in combinatie met het laadpunt ervoor zorgt dat er alleen spanning ontstaat wanneer het voertuig ook daadwerkelijk op de juiste manier is aangesloten. Anderzijds is een e-rijder verplicht een aantal handelingen in de juiste volgorde te verrichten om te kunnen laden. Gedurende het laadproces is de stekker vergrendeld maar mocht de stekker onverhoopt uit de auto worden getrokken dan wordt de transactie verbroken. Klik voor meer informatie