Zerijden.nl Nieuws

Ontwikkelingen in elektrisch rijden (ism Laadkabelwinkel.nl)

De afgelopen tijd is er weer veel te doen over elektrisch rijden. Zo kwam begin deze maand het nieuws dat de verkoop van elektrische auto’s in Nederland het afgelopen halfjaar sterk gedaald is ten opzichte van voorgaande jaren. Een reactie daarop was dat de daling maar tijdelijk is en dat we ons op kunnen maken voor het tijdperk van de elektrisch auto. Verschillende ondernemingen zijn al druk bezig om hierop in te kunnen spelen met het oog op de toekomst. Lees in dit artikel meer over de ontwikkeling van elektrisch rijden.

Daling in verkoop
De reden van de aanzienlijke daling in de aanschaf van elektrische auto’s ligt voornamelijk bij de zakelijke rijders. Voorgaande jaren is er veelvuldig gebruik gemaakt van fiscale voordelen en subsidies. Echter geldt er sinds 1 januari een hogere bijtelling voor de meeste modellen. Doordat de voordelen zijn teruggedrongen lijkt de keuze voor een elektrische auto minder aantrekkelijk en kiezen veel leaserijders toch weer voor benzineauto’s.

Tijdperk van de elektrische auto
Hoewel er nu een grote daling te zien is in de verkoop van elektrische auto’s, is de verwachting dat het marktaandeel weer gaat stijgen. Dit door de belangrijke sprongen die aankomend jaren gemaakt gaan worden om het elektrisch rijden aantrekkelijk te maken, zowel door overheidsinstanties als ondernemingen.

Zo kwam in het nieuws dat Ford de komend jaren 4,5 miljard dollar wil investeren in de ontwikkeling van 13 nieuwe modellen elektrische auto’s. In 2020 zou dan 40% van alle wagens van Ford elektrisch aangedreven zijn. En een week nadat de cijfers van de daling bekend gemaakt waren, kwam het nieuwsbericht dat Shell elektriciteit wil gaan verkopen voor het opladen van elektrische auto’s. Shell wil volgend jaar beginnen in bij tankstations in Groot-Brittannië. Over de Nederlandse tankstations is echter nog niets bekend.

Toename laadpalen
De Nederlandse regering heeft als doel gesteld dat er in 2020 rond de 200.000 elektrische auto’s rondrijden in Nederland. Een van de belangrijkste maatregelen om dit aantal te laten groeien is zorgen voor voldoende oplaadpunten. Hoewel het aantal oplaadpunten in Nederland al relatief hoog is in vergelijking met andere Europese landen, wordt er nog steeds geïnvesteerd in laadpunten. Steeds meer reguliere parkeerplaatsen worden omgebouwd tot oplaadplakken en voor bedrijven zijn er subsidies beschikbaar voor het plaatsen van oplaadpunten op hun terrein.

Ook laadpaal voor thuis in opmars
Hoewel er geen landelijke subsidie is voor laadpalen voor thuis, groeit ook deze markt. Je auto niet op kunnen laden is natuurlijk funest wanneer je in een elektrische auto rijdt. Om te voorkomen dat dit het geval is, kiezen elektrische auto bezitters er dus steeds meer voor om zelf een laadpaal voor thuis aan te schaffen. Op deze manier is opladen eenvoudig en kan er langer elektrisch, en dus goedkoper, gereden worden. Een laadpaal voor thuis is tegenwoordig al te verkrijgen vanaf 485 euro. Dit is exclusief de bijkomende kosten van montage en het verbruik. Een bedrag dat voor veel elektrische auto bezitters de moeite waard is om te investeren.

Ondanks de drastische daling in verkopen van afgelopen halfjaar is er dus geen reden tot paniek voor de markt van elektrische auto’s. Resultaten uit het verleden bieden namelijk geen garantie voor de toekomst. In de aankomende jaren zullen we zien of deze uitspraak ook positief uitpakt voor de elektrische auto.

Dit artikel is een samenwerking met Laadkabelwinkel.nl