Zerijden.nl Nieuws

Help! Ik kan niet laden in het buitenland!

Naast de beperkte range en te hoge aanschafprijs is dit wel de meest gehoorde kreet van EV-rijders. In ons eigen Nederland hebben we het allemaal wel redelijk goed voor elkaar. 

Want hoewel het in Nederland alleen werkt als je een publieke laadpas hebt, werkt het wel echt goed als je die eenmaal hebt. Als je geen laadpas hebt, of die niet wilt hebben omdat je niet op rekening wilt laden, heb je een probleem. Inmiddels zijn er de verschillende mobiele apps, maar de meeste werken juist weer als een soort laadpas, waarbij je aangesloten moet zijn bij een provider. Andere apps werken weer via een directe internet betaling.  Daarnaast weet je weer niet bij welke laadpaal welke app werkt. Al met al wordt het er dus niet overzichtelijk op. Simpelweg betalen met je bankpas is helaas nog niet mogelijk maar wel gewenst: betalen, laden en wegwezen.

Maar als je die pas eenmaal hebt en gebruikt, lijkt het erop dat we het in Nederlandondanks alles nog redelijk voor elkaar hebben. Maar dan wil je met je elektrische auto of plug in hybride naar het buitenland! Oei oei. Dat doe je niet even. Ja, een plug in hybride kan ook op benzine rijden, maar dat is weer zo ontzettend onzuinig dat het toch mooi zou zijn als je ook die tussentijds kan opladen in het buitenland. Je trip naar het buitenland plannen met je elektrische koe, vereist nog meer planning dan uitzoeken dan hoe je er met het openbaar vervoer kan komen. En met dat laatste kán je er tenminste komen…

Als je in het buitenland rijdt kom je er pas achter hoe ontzettend veel (semi-) elektrische auto’s er in dat land rijden en hoeveel laadpalen er staan. Dat ga je pas waarderen als je in het buitenland geweest bent. Het begint er dus mee dat je je rit moet plannen, waarbij je op zoek moet gaan waar er langs je route of op je bestemming laadpalen staan. Hierbij kunnen de volgende websites helpen:

-        Nederland, maar ook palen in het buitenland: www.oplaadpalen.nl

-        Deel van Europa, inclusief Frankrijk: http://chargemap.com/

-        Duitsland 1: http://www.ladenetz.de/

-        Duitsland 2 + België: http://www.intercharge.eu/index.php?id=13&L=1

-        Oostenrijk, UK, Noorwegen, Denemarken: http://ev-charging.com/at/en

-        Alle RWE stations: https://www.rwe-mobility.com/web/cms/en/1195202/emobility/rwe-charging-post-finder/

Gebruik vooral verschillende websites omdat er helaas niet één website is die volledige en correcte info geeft. Let vervolgens op welke pasjes en/of betaalmiddelen werken. Dat is niet altijd duidelijk. Bij twijfel zit er niet veel anders op dan contact op te nemen met de operator en dit na te vragen.

Je kan ook gebruik maken van de verschillende mobiele apps zoals: Plugsurfing, ChargeMap, Oplaadpalen, Lovetoload, RWE eKWH, Clever (Denemarken).

Laten we er gemakshalve vanuit gaan dat je in ieder geval een Nederlandse laadpas hebt. Als je geluk hebt werkt die ook bij laadpalen waar jij in het buitenland wilt gaan laden. Er zijn namelijk een aantal Nederlandse service providers die overeenkomsten hebben met buitenlandse partijen, bijvoorbeeld via roaming platformen. Het beste is om ditgewoon na te vragen bij je eigen service provider.

Kortom: Het is helaas niet eenvoudig om in het buitenland je auto op te laden. Wat dat betreft is er nog veel te doen. Het goede nieuws is echter dat dat besef er ook bij veel betrokken partijen is en dat er op verschillende manieren iets aan gedaan wordt. Wat mij betreft komen er gewoon veel palen waar je simpelweg met je normale bankpas kan laden en betalen. Waarom kan eenvoud soms toch zo moeilijk zijn!?

Ik wens u een goede reis.

Michel Bayings

=================

Michel Bayings is sinds 2008 actief op het gebied van elektrisch vervoer. Hij helpt internationale bedrijven en organisaties met het opzetten en het maken van keuzes op het gebied van elektrisch vervoer en bijhorende laad-infrastructuur. Eerst vanuit IT-dienstverlener Logica (CGI) en TNO en inmiddels vanuit zijn eigen bedrijf Emobility Consulting. Hij is betrokken bij onder andere Stichting E-laad, EV-Box, het Formule E Team en Open Charge Alliance. Daarnaast is hij adviseur van branchevereniging voor laadinfra eViolin.